Selasa, 6 Januari 2009

KEHEBATAN ZIKRULLAH


KEHEBATAN ZIKRULLAH

Apabila sebut zikir, segelintir orang mengatakan itu amalan para ustaz, para imam, para ulama dan salafussoleh. Sebenarnya tidak sedemikian. Sebetulnya zikir ini untuk semua peringkat orang Islam tidak kira yang kaya ataupun yang miskin. Begitu juga, fahaman segelintir orang mengatakan zikir ini biasanya dilakukan dengan tasbih di tangan dan duduk di atas sejadah. Inilah antara pandangan manusia tentang zikir. Sebenarnya tidak semestinya begitu.

Zikir ini sebetulnya amat luas skopnya. Menyebut Nama Allah Subhanahu Wa Ta’ala, Zikrullah. Mengerjakan Solat Fardhu dan Sunat, Zikrullah. Membaca Al-Quran Al-Karim, Zikrullah. Berdoa untuk memohon hasanah (kebajikan) di Dunia dan hasanah (kebajikan) di Akhirat, merupakan Zikrullah. Menjauhkan diri dari melakukan maksiat dan dosa, Zikrullah. Bekerja untuk menyara keluarga, Zikrullah. Menuntut Ilmu Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah merupakan Zikrullah dan banyak lagi. Tetapi tidakkah kita terfikir, zikrullah ini memiliki kehebatan dan kelebihan tersendiri, yang mana manusia hanya mampu mengetahui sedikit saja.

Zikrullah ini jika diamalkan sungguh-sungguh oleh seseorang, ia akan mencapai kedamaian dan ketenteraman jiwa. Sebagaimana Firman Allah Ta’ala:
Tafsirnya: "(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. (Surah Ar-Ra’d, ayat 28).

Dan Diriwayatkan dalam Sahih Muslim dari Abu Said Al-Khudri dan Abu Hurairah Radhiallahu Anhuma bahawa keduanya menyaksikan Rasulullah Sallahu Alaihi Wasallam bersabda:

لا يقعد قوم يذكرون الله تعالى إلا حفتهم الملائكة وغشيتهم الرحمة ونزلت عليهم السكينة وذكرهم الله تعالى فيمن عنده.

Maksudnya: Tidaklah suatu kaum duduk berkumpul sambil berzikir (mengingati) Allah Subhanahu Wa Ta’ala melainkan mereka itu dikelilingi oleh para malaikat dan diliputi rahmat dan turunlah ketenteraman ke atas diri mereka serta mereka disebut (diingati) Allah di sisi malaikat-malaikatNya.



Kedua-dua Dalil Al-Quran dan Hadis diatas, dapatlah difahami bahawa ingatan kepada Allah itu menimbulkan ketenteraman, dan dengan sendirinya hilanglah segala macam kegelisahan, fikiran kusut, putus asa, ketakutan, kecemasan, keragu-raguan dan dukacita.

Kita kena ingat, ketenteraman hati adalah pokok kesihatan rohani dan jasmani. Tanpa zikrullah, hidup seseorang terumbang-ambing tanpa ada petunjuk dari Rabbul A’lamin. Ingatlah untuk menjadi Insan Rabbani yang mampu menghadapi cabaran dan dugaan hidup di zaman ini, zikrullah jangan dilupai. Walaupun sibuk dan menghadapi kemelut hidup, jadikanlah zikrullah santapan rohani dan amalan harian kita. Kerana orang yang sentiasa membaca zikrullah, Allah Subhanahu Wa Ta’ala sentiasa bersamanya.

Sepertimana Sabda Rasulullah Sallahu Alaihi Wasallam:

يقول الله عز وجل أنا عند ظن عبدى وأنا معه حين يذكرنى.
إن ذكرنى فى نفسه ذكرته فى نفسى وإن ذكرنى فى ملأ
ذكرته فى ملأهم خير منهم وإن تقرب منى شبرا تقربت إليه ذراعا
وإن تقرب إلى ذراعا تقربت منه باعا وإن اتانى يمشى اتيته هررولة

Maksudnya: Allah Ta’aa ’Azza Wa Jalla berfirman: Aku berada apabila ada ingatan hamba Ku kepada Ku. Dan Aku bersama-samanya apabila ia mengingati Aku. Kalau ia ingat Aku dalam dirinya, maka Aku ingatkan dia dalam diri Ku. Kalau ia ingatkan Aku itu didalam keadaan ramai-ramai, maka Aku ingatkan dia di dalam keadaan ramai yang lebih baik dari mereka yang ramai itu. Kalau ia menghampirkan diri hanya sejengkal, maka Aku akan menghampirkan diri kepadanya dengan kadar sehasta, jika ia menghampirkan diri sehasta, Aku menghampirkan diri kepadanya kadar sedepa.
(Hadis riwayat Muslim dari Abi Hurairah)

Di dalam hadis ini, dapat difahami bahawa orang berzikir, Allah sentiasa bersamanya. Bukan itu saja, dengan Zikrullah membersihkan hati dari kekotoran dan segala perkara yang merosakkan hati. Hati didiami oleh malaikat bermakna segala hawa nafsu bertunjang di hati dapat dikawal oleh malaikat. Manakala seseorang yang lalai dari mengingati Allah, hatinya akan menjadi tempat kediaman syaitan. Hatinya mudah diwas-waskan oleh syaitan dan membisikkan kepadanya supaya mengerjakan maksiat.

Sabda Rasulullah Sallahu alaihi Wasallam:

ما من آدمي إلا لقلبه بيتان: في أحدهما الملك وفي الآخر الشيطان، فإذا ذكر الله خنس، وإذا لم يذكر الله وضع الشيطان منقاره في قلبه ووسوس له.




Maksudnya: Pada hati anak Adam terdapat dua kediaman. Salah satunya didiami oleh malaikat dan yang satu lagi didiami oleh syaitan. Apabila dia mengingati Allah, syaitan akan terpukul dan apabila tidak mengingati Allah, syaitan akan meletakkan patokan di dalam hati lalu mewas-waskannya.
(Hadis riwayat Ibnu Abi Syaibah)

Disamping dijauhkan diri dari was-was syaitan, orang berzikir kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dijanjikan keampunan dan disediakan pahala yang besar, sebagaimana Firman Allah Subhanhu Wa Ta’ala:

Tafsirnya: Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar. ( Surah Al-Ahzab, ayat 35).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan